17/08/20

Jak zapobiec nadmiernej rotacji pracowników?

Masz problem z nadmiernym odchodzeniem Twoich pracowników? Co zrobić w takiej sytuacji i jak jej zapobiec? Oto kilka porad!

Pamiętajmy, że rotacja w firmie jest czymś nadzwyczajnym, problem pojawia się wtedy kiedy dzieje się to zbyt często, wówczas rodzą się pewne zagrożenia dla działalności Twojej firmy. Musimy doliczyć ponowne koszta rekrutacji, dodatkowy czas, szkolenia, wdrożenia. Przyjęte osoby muszą od samego początku uczyć się funkcjonowania w odmiennym otoczeniu, wszystko jest dla nich nowe.

Po pierwsze monitoruj sytuację.

Zadbaj o potrzeby swoich pracowników. Dla jednego pracownika będzie najważniejsza premia, dla innego rozwój lub elastyczny tryb pracy. Pamiętaj o systematycznym kontakcie z zespołem,  aby Twoi pracownicy poczuli, że rozumiesz ich i jesteś otwarty na zmiany.

Kolejny krok to docenienie starszych jak i nowych pracowników.

Jako pracodawca powinieneś dostrzegać wkład, potencjał i zaangażowanie swoich pracowników. Pamiętaj o dodatkowych benefitach, szkoleniach tak, aby ich całokształt pracy był na jak najlepszym poziomie. Zapewniaj im dostęp do wiedzy i możliwości rozwoju na wielu szczeblach. Niestety, niektórzy pracodawcy uświadamiają sobie wartość danego pracownika dopiero w momencie, gdy ten chce odejść – tak nie powinno być! Rodzi się wówczas błędne koło, osoby odchodzą, znów są przyjmowane nowe, a nie na tym nam zależy!

Następny krok to uczenie się od osób, które postanowiły odejść z firmy.

Powody dla których Twój pracownik odchodzi może być rożny. Średnie zarobi, zła atmosfera czy chociażby zmiana miejsca zamieszkania. Pamiętaj jednak o tym, aby przed odejściem zweryfikować jaka jest przyczyna odejścia. Jeśli odejście leży jednak po stronie firmy, sprawdź co da się naprawić. Warto zaznaczyć, że osoby, które odeszły z firmy w złych relacjach mogą rozpowszechniać niekorzystne informacje o firmie, co może wpływać na jej reputację, dlatego warto wyjaśnić takie kwestie przed odejściem.

Jednym ze sposobów może być przeprowadzenie ankiety w wersji papierowej bądź online dotyczącej zakończenia współpracy. Odpowiedzi mogą okazać się cennymi wskazówkami na przyszłość, szczególnie w odniesieniu do Twoich nowych pracowników.

Czasem pracodawca nie zauważa istotnych problemów, a dzięki takiej formie możesz dostrzec negatywne strony pracy i będziesz wiedział co ulepszyć, zmienić na lepsze w swojej firmie, aby każda ze stron była zadowolona.

Oferty pracy Kontakt